top of page

najdłuższy w Polsce

Tunel w Świnoujściu

Tunel pod ÅšwinÄ… stanowi staÅ‚e poÅ‚Ä…czenie miÄ™dzy lewobrzeżnÄ… częściÄ… ÅšwinoujÅ›cia na wyspie Uznam a wyspÄ… Wolin oraz resztÄ… kraju. Wloty do tunelu znajdujÄ… siÄ™: na zachodzie na Uznamie, oraz na wschodzie na Wolinie przy koÅ„cu polskiej części trasy europejskiej E65, oraz budowanej wÅ‚aÅ›nie drogi ekspresowej S3. Tunel jest niedostÄ™pny dla pieszych, rowerzystów i pojazdów innych niż samochodowe oraz przewożących materiaÅ‚y niebezpieczne.

Norwegia Tunel

Wymiary

CaÅ‚kowita dÅ‚ugość dróg dojazdowych wynosi 3,4 km, z czego 1,780 km to tunel wybudowany z użyciem technologii tarczy drążącej TBM oraz 295 metrów wykonano metodÄ… podstropowÄ…. Åšrednica wewnÄ™trzna tunelu wynosi 12 metrów, zawierajÄ… dwukierunkowÄ… jezdniÄ™ o szerokoÅ›ci 3,5 m oraz tunel ewakuacyjny. NajgÅ‚Ä™bsze miejsce tunelu pod dnem Åšwiny to okoÅ‚o 38 metrów p.p.m.

Wyspy

ÅšwinoujÅ›cie skÅ‚ada siÄ™ z wielu wysp, z których zamieszkane sÄ… tylko trzy: Uznam, Wolin (najwiÄ™ksza wyspa w Polsce) i Karsibór. WczeÅ›niej nie istniaÅ‚o bezpoÅ›rednie poÅ‚Ä…czenie drogowe miÄ™dzy wyspÄ… Uznam a resztÄ… Polski, a istniejÄ…ce poÅ‚Ä…czenia lÄ…dowe wymagaÅ‚y przejazdu przez terytorium Niemiec. KomunikacjÄ™ miÄ™dzy lewobrzeżnÄ… częściÄ… miasta a resztÄ… kraju zapewniaÅ‚y dwie bezpÅ‚atne przeprawy promowe, które byÅ‚y jednak niewystarczajÄ…ce i miaÅ‚y ograniczonÄ… przepustowość. CzÄ™ste problemy zwiÄ…zane z silnym wiatrem, tworzeniem siÄ™ cofki oraz ograniczeniem dostÄ™pu dla innych Å›rodków transportu sprawiÅ‚y, że budowa tunelu byÅ‚a koniecznoÅ›ciÄ….

Droga tunelowa

Budowa tunelu byÅ‚a planowana już w latach 30. XX wieku ze wzglÄ™du na rosnÄ…cÄ… popularność regionu turystycznego ÅšwinoujÅ›cia. Planowano go jako rozwiÄ…zanie dla problemów komunikacyjnych w tym regionie, szczególnie w okresie letnim. Po II wojnie Å›wiatowej rozważano zarówno budowÄ™ mostu, jak i tunelu, ale ze wzglÄ™du na intensywny ruch żeglugowy na Åšwinie, ostatecznie wybrano tunel. Po wielu przeszkodach i przerwach w realizacji, inwestycja w tunel pod ÅšwinÄ… zostaÅ‚a wznowiona w latach 90. XX wieku i ostatecznie zakoÅ„czona w 2023 roku.

​

Tunel stanowił kluczowy element rozwoju infrastruktury komunikacyjnej miasta, umożliwiając szybsze i bardziej efektywne połączenie między wyspami oraz resztą Polski.

  • dÅ‚ugość tunelu : 1780 metrów 

  • jezdnia : dwukierunkowa o szerokoÅ›ci 3,5 metra

  • najgÅ‚Ä™bsze miejsce : 38 metrów p.p.m.

  • prÄ™dkoÅ›ci : do 50 km/h

  • czas przejazdu : 2 minuty

  • Wartość kontraktu wynosiÅ‚a 793,2 milionów zÅ‚otych

  • do budowy użyto 11 000 ton stali i 100 000 m3 betonu

bottom of page